مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: آمار مقایسهای بیانگر رشد 49 درصدی وزن و 45 درصدی ارزش صادرات محصولات گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی در سه ماهۀ نخست سال 1397، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته است.
به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران؛ محمود بازاری، در این خصوص اظهار داشت: صادرات محصولات گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی در سه ماهۀ نخست سال 1397، با ارزشی معادل 127.4میلیون دلار و وزن 85 هزار تن به کشورهای هدف صادر شد که 60 درصد از کل این میزان به صادرات زعفران اختصاص دارد.
وی افزود: صادرات زعفران با ارزش 76.5 میلیون دلار و وزن 55 تن، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 56 درصدی در ارزش و رشد 52 درصدی وزنی را تجربه کرده است.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: همچنین در سه ماهه نخست امسالمحصول زعفران با نفوذ به 45 بازار مختلف از رشد 12.5 درصدی در کسب بازارهای جدید برخوردار شده است.
بازاری دربارهمهمترین بازارهای صادراتی زعفران و رقم صادرات به آنها اظهار داشت: محصول زعفران به کشورهای امارات با ارزش 22.5 میلیون دلار، هنگ کنگ با 16.5 میلیون دلار، اسپانیا با 13.7میلیون دلار، افغانستان با 7.9 میلیون دلار و ویتنام با 6.3 میلیون دلار صادر شده که سهم صادرات زعفران برای این 5 بازار عمده از کل صادرات زعفران 87.4 درصد است.
وی در تشریح مشکلات و مسائل پیش روی صادرات محصول زعفران گفت: علی رغم رشد ارزشی صادرات این محصول مشکلاتی از قبیل، فقدان برند سازی، ضعف زیرساختهای بسته بندی و ایجاد ارزش افزوده، صادرات فله ای محصول به برخی کشورهای هدف واسط و صدور مجدد آن به بازارهای اصلی، فقدان مکانیزم ردیابی و پایش محصول صادراتی با استفاده از ابزارهای کد رهگیری و شناسه ملی نیز وجود دارد.
بازاری تاکید کرد: حمایت از سرمایه گذاری در مبادی تولیدی با ایجاد و توسعه خطوط سورت و بسته بندی صادراتی، ضرورت پیاده سازی کامل طرح شناسه ملی ردیابی کیفیت محصولات صادراتی در مناطق تولیدی با حمایت دولت، کاهش و یا حذف تعرفه ورود محصولات ایران به کشورهای هدف از جمله هندوستان و چین از طریق مناسبات و مذاکرات سیاسی تجاری میتواند در توسعه صادرات محصول زعفران نقش کلیدی داشته باشد.
نظر شما